Content marketing fungerar oavsett bransch

Content marketing eller innehållsmarknadsföring gör det möjligt att inte bara få fler leads och sälj. Det är ett sätt att sticka ut i konkurrensen och skapa förtroende. I längden kommer det även minska behovet av att annonsera.

Genom att skapa innehåll som är relevant, utbildande och unikt skapas en helt ny kundresa. Det är även ett sätt att skapa förtroende för företaget och ger per automatik merförsäljning. Ett exempel är https://docia.se/allmanspecialist/ som ger tydlig information om hur det är att vara allmänspecialist hos ett bemanningsföretag. Här finns även innehåll som ger svar på många viktiga frågor som kan vara relevant för även vårdgivare som vill anlita konsulter.

Att arbeta med content marketing

Att arbeta med SEO och innehållsmarknadsföring går lite hand i hand. Kombinerar du dessa två kommer du rankas högre hos sökmotorer och samtidigt skapa meningsfulla relationer med kunder och leads.

Bra content formas utefter målgruppen, det finns många bra verktyg som Google Analytics med guider och förklaringar som hjälper dig förstå målgruppen bättre. Det finns många möjligheter att följa upp innehåll för att göra analyser om vad som träffar rätt. Bra innehåll är även perfekt att dela på sociala medier och enkelt att göra tillgängligt via nyhetsbrev till intresserade.

Content marketing är ett långsiktigt sätt att arbeta. Det har stor potential att växa organiskt och öka konverteringar mer eller mindre på egen hand. Utbildande innehåll som dessutom är personligt och intressant delas dessutom vidare och inger förtroende.

Alla branscher är intressanta för sin målgrupp

Det spelar inte någon roll vilken bransch företaget är verksamt inom. Med relevant content går det att profilera sig och ge potentiella kunder många anledningar att välja företaget. Det kan vara en konsultfirma som vill kunna visa varför det lönar sig att använda sig av just deras konsulter. På samma sätt går det att skapa förtroende som gör att konsulter lockas att arbeta för företaget. Det kan vara att skriva om ny lagstiftning, olika sätt att arbeta och visa sin professionalism.

Ett företag inom städbranschen gör inte bara reklam för sina tjänster. Det går att hjälpa såväl potentiella kunder som kunder kring städrutiner. Hur städningen kan göras mer miljövänligt och varför det är viktigt med ett visst städsätt i specifika utrymmen. Relationen blir mer dynamisk och personligare som i sin tur ökar marknadsandelar på ett naturligt sätt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.