När det kommer till SEO för en e-handel är det av yttersta vikt att ha bra produktbeskrivningar. En bra produktbeskrivning fyller flera olika funktioner och bör därför utformas på ett särskilt sätt. Det är till exempel viktigt att den berättar för kunden exakt vad de köper och vad produkten är för något. Men det är lika viktigt att den lockar in andra, nya kunder genom sökord, utformning och bra bilder.
En studie i produktbeskrivningar
För att ta ett exempel på hur en bra produktbeskrivning kan se ut så besöker vi den populära webbutiken Lamnia. Det är en finsk webbutik som har Nordens största utbud av knivar för utomhusbruk. Det går att hitta alla möjliga friluftsprodukter för camping, fiske och jakt på Lamnia. I deras enorma utbud av knivar finns det över 5000 produkter från både små och stora tillverkare.
Lamnia har arbetat mycket med sina produktbeskrivningar och alla deras produkter har en beskrivning. Vi kan titta närmare på en mycket teknisk produkt, nämligen ett kikarsikte. Ett kikarsikte monteras ovanpå ett gevär och används vid både prickskytte och jakt. Utan ett kikarsikte kan det vara svårt att träffa rätt och det är därför extremt viktigt att man köper rätt kikarsikte som passar till ens gevärsmodell.
Hos Lamnia har de valt att fokusera på de tekniska detaljerna kring kikarsiktet. Utsvävande produktbeskrivningar har inte någon funktion i en sådan webbutik. Många av detaljerna är dessutom inte översatta, utan behålls på engelska. Det är nämligen inte nödvändigt att översätta teknisk information eftersom det är samma siffror och mått på båda språken. Däremot är de väldigt noggranna med att använda hela produktnamnet i rubriker, inklusive mått. Det ser till att kunder som söker efter en specifik produkt får upp deras produkter i sökresultaten och lätt kan hitta rätt.
Information och inspiration
I andra webbutiker där det inte bara är tekniska detaljer som spelar roll går det bra att vara mer beskrivande. En del webbutiker kräver det till och med, som till exempel inredningsbutiker och klädbutiker. Där kan det vara ett måste att försöka väcka en särskild känsla, eftersom inspirationen kan leda till att de faktiskt köper något. Samtidigt är det viktigt med vilket märke det är, mått, material, etc. Det gäller att hitta en bra balans.
Produktbeskrivningar bör dock inte vara alldeles för utsvävande. Undvik till exempel superlativ som otroligt, fantastiskt, underbart och så vidare. Låt varje ord räknas, precis som vanligt när man skriver kort och gott. Referera gärna till särskilda stilar och saker som kunderna kan känna igen sig till. Har du en randig tröja kan du till exempel skriva: skaffa en marin stil som påminner om dagarna på havet. Att väcka en känsla är en konstform som kan fungera väldigt bra i produktbeskrivningar.
En bra balans
Utgå ifrån vad produktbeskrivningarna ska vara till för. De ska informera om vilken produkt det är, hur stor den är och vilka material den är tillverkad av. Är den till för något som är väldigt specifikt så är det sannolikt att kunden inte behöver inspireras till att köpa den. Då kan produktbeskrivningen vara rent teknisk. Är den mer generell kan det vara läge att skriva lite mer inspirerande om den. Men håll det alltid kort.