De traditionella reklamkanalerna har under de senaste åren fått ta ett kliv åt sidan till förmån för sociala medier. Många av oss har enbart en mobil eller en surfplatta och ägnar den större delen av vår tid till appar som Facebook och Instagram. Om du vill lyckas med din digitala marknadsföring och nå ut till dina kunder blir det allt viktigare att ha en närvaro på sociala medier. Idag har både Facebook och Instagram sina egna reklamverktyg som du kan använda som företagskonto. Det är ett bra ställe att börja på om du vill att fler ska upptäcka dina produkter.
Anpassa reklamen efter din målgrupp
Som alltid när det kommer till marknadsföring är det viktigt att anpassa reklamen efter sin målgrupp. Om du använder de reklamverktyg som finns tillgängliga på sociala medier så kan du ställa in så att endast de tilltänkta målgrupperna ser dina reklaminlägg. Du kan till exempel begränsa dig till ett visst geografiskt område, en viss ålder eller ett intresse. För att det ska fungera måste du alltså ha en tydlig bild över hur dina köpare ser ut. Om du inte redan vet det är det alltså den änden du ska börja i.
Därför bör du skapa ett konto för ditt företag
Både Instagram och Facebook erbjuder möjligheten att skapa ett företagskonto där du kan promota dig själv och det du säljer. Du bör alltså skilja på ditt privata konto om du har ett sådant och ditt företag. På detta konto kan du lägga upp bilder på enskilda produkter eller annat som rör din tjänst. Om du lyckas få ditt konto att växa på sociala medier har du mycket vunnet redan där. Dessutom har du chansen att integrera både med dina kunder och andra företag inom samma bransch. Kanske får du möjlighet till nya samarbeten som du aldrig skulle upptäckt om du inte var aktiv på sociala medier.