Så får du ett mindre företag att växa

Som småföretagare kan det vara svårt att lista ut hur du ska få ditt företag att växa. Du kanske har en stadig kundkrets som regelbundet handlar hos dig och ser till att affärerna går runt. Men hur ska du gå tillväga om du har större ambitioner än så? Det allra första du borde göra är att skriva ner en plan och en tydlig vision. Om du inte har något tydligt mål är det svårt att komma fram till en lämplig strategi. Därför bör du börja i denna ände. 

Marknadsför dig på rätt sätt

Om du marknadsför dig på rätt sätt är det mycket större chans att du lockar till dig kunder. För det första måste du ha en tydlig marknadsföringsplan. I denna ska det finnas information om din specifika målgrupp, vilka kanaler de vänder sig till och hur du ska nå ut till dem. Du måste kommunicera med dina kunder för att de ska få reda på vad du erbjuder. Fokusera även på din unika UPS, alltså unique selling point. Vad är det du kan erbjuda som ingen konkurrent kan? Varför ska kunderna välja just dig och dina produkter?

Försök hitta en ny marknad

En strategi för att växa är att hitta nya kunder i en helt annan marknad. Se över dina produkter och tjänster och fundera. Kan du ändra något så de även tilltalar en grupp som du inte har fokuserat på? Kan du rikta dig till ett annat geografiskt område? Som ett exempel kan vi ta en produkt som är gjord för barn. Med vissa anpassningar kanske den även skulle kunna passa för de som är i tonåren. Om du tycker det är svårt att se dina produkter eller tjänster ur ett nytt perspektiv kan du alltid be om hjälp från någon utomstående. 

Se till att kunderna stannar och fokusera på merförsäljning

Kundvård är otroligt viktigt för dig som småföretagare. Det är viktigt att kunderna ständigt är nöjda med din service och vill återkomma för nya köp. Målet ska förstås vara att de köper mer varje gång de handlar. Därför är det viktigt att du lägger ner tid på merförsäljning med bra argument om varför din kund behöver dina produkter. En nöjd kund kommer även att prata gott om dig till sina vänner och bekanta när de frågar efter rekommendationer. Just rekommendationer är en marknadsföringsstrategi som du inte ska underskatta. Det kan även få en negativ effekt om dina kunder väljer att inte rekommendera ditt företag till de som de känner.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.