Välj bilder med ett tydligt budskap

Skriven av

wmyl_amanda

Amanda Axelsson

Visuell designer och social mediestrateg med ett intresse för fotografi och inredning

Hur viktigt kan det vara med bra bilder på en webbplats? Så himla viktigt, skulle jag säga. 

En bild som saknar syfte och budskap, eller inte stämmer överens med företagets varumärke gör mer skada än nytta. Ni vet, det händer ju att bilder känns intetsägande eller till och med pinsamma men de kan också kännas genuina, intressanta och väcka nyfikenhet hos användaren.

Bilder är en fundamental del i hur vi uppfattar ett budskap och sätter fart på våra känslor. Att det klyschiga ordspråket ”en bild säger mer än tusen ord” existerar är inte en slump. Vi engagerar oss mer när vi ser bilder som ett visuellt komplement till text och det blir lättare att ta till oss information på det sättet. Bilder som kommunicerar relevans, skapar igenkänning och engagerar besökaren är superviktigt och något jag alltid jobbar för! 

En bonus är också att det finns ett employer branding-perspektiv när det kommer till just foton på sajter. Då handlar det om att kommunicera sitt varumärke som arbetsgivare till potentiella, nuvarande och tidigare anställda. Genom att välja bilder som representerar organisationen och som på ett ärligt sätt visualiserar värderingar, anställda i deras arbetsmiljö samt den unika och personliga ton som företaget har, så skapas trovärdighet. Framförallt är bilder på människor ett bra sätt för att skapa personlig koppling, men också nyfikenhet – en intetsägande miljöbild är oftast inte alls lika spännande som en bild på människor. Att lyfta fram anställda och låt dem vara ambassadörer för företag är ett utmärkt exempel på hur bilder kan användas som employer branding och har fungerat väldigt bra för oss när vi har sökt nya medarbetare.

Varför detta ämne kom att bli ett blogginlägg är just för att bild oftast är det som många gånger bli lidande vid framtagande av webbplatser, enligt vår erfarenhet. Designskisser tas fram, webbplatsen utvecklas och när det sedan kommer till att fylla på med innehåll blir bild många gånger bortprioriterat. Varför? Bilden är det som berättar en historia och det visuella inslag besökaren oftast noterar först. Det som sätter prägel på besökarens känslor och uppfattning kring organisationen. En webbplats med bra bilder blir inte bara visuellt tilltalande utan det ger i regel bättre utfall som kan leda till länge besökstider på webbplatsen och ökad konverteringsgrad.

Hur ska man då tänka? Ett första steg som jag rekommenderar är att välja ett tydligt bildmanér att följa, att helt enkelt hitta en genomgående känsla och stil i bilderna som tydliggör företagets budskap samt varumärke. Ett spretigt och osammanhängande bildbibliotek med en mobilkamera ger inte alls samma effekt som foton tagna med systemkamera. Vi vill att besökaren ska få ett professionellt och ärligt intryck av företaget. När bildmanér är satt är det dags att välja bilder till webbplatsen. Det finns en mängd olika bildbanker med högupplösta bilder som inte är skyddade av upphovsrätt och därmed gratis att ladda ner, men för att verkligen kunna förmedla den rätta bilden av företaget är bilder från fotograf eller bilder ni tar själv att föredra. Det sistnämnda kan vara mer tidskrävande och kostsamt men resultatet gör det alltid värt i slutändan. Nedan följer ett par tips på vägen!

7 punkter att ta med sig

  1. Använd bilder med tydligt budskap
  2. Lägg fokus på att välja bilder som är relevanta och professionella  (kvalité före kvantitet)
  3. Använd bilder som väcker känslor eller förtydligar information
  4. Fokusera på personligheten och lyft fram anställda på företaget, genuinitet går alltid hem!
  5. Använd bilder som går i linje med företagets bildmanér
  6. Använd inte bilder som är skyddade av upphovsrätt om du inte har godkännande från fotografen (bilder från tex Pinterest eller Google)
  7. Tänk på att webbanpassa bilderna eftersom det påverkar webbplatsens laddningstid

Behöver er organisation hjälp med hur ni kan hitta rätt i bild-djungeln eller fotografering på ert kontor och anställda? Vi på We made you look hjälper gärna till. Släng iväg ett mail till oss redan idag så kan vi diskutera vidare saken. Eller har du några tankar, funderingar eller insikter kring ämnet? Dela gärna med dig av dessa till min mailadress amanda@wmyl.se!

Atomic Design

Vi som digital byrå lever i en otroligt föränderlig värld, ingenting är eller kan vara skrivet i ste...

Nästa inlägg